دفترمشق های سیاست وفرهنگ

دفترمشق های سیاست وفرهنگ

این وبلاگ به منظورتبادل نظربا علاقه مندان به حوزه سیاست وفرهنگ راه اندازی شده است .مهدی علی اکبری
دفترمشق های سیاست وفرهنگ

دفترمشق های سیاست وفرهنگ

این وبلاگ به منظورتبادل نظربا علاقه مندان به حوزه سیاست وفرهنگ راه اندازی شده است .مهدی علی اکبری

شورای نگهبان درعمل ثابت کرده دراعلام نتایج احراز صلاحیت هافراجناحی است.

شورای نگهبان درعمل ثابت کرده دراعلام نتایج احراز صلاحیت هافراجناحی است.
شورای نگهبان برمبنای رسالت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، وظیفه دارداز ورود نفوذی هاوفتنه گران به ارکان نظام، ممانعت به عمل آورد و اگر شورای نگهبان درانجام این وظیفه کوتاهی می کرد، یقینا امروزنظام با مشکلات اساسی مواجه می‌شد.
درثبت نام امسال هرچند بخاطراستقبال کاندیداهاممکن است در روندرسیدگی اشتباهی هم اتفاق افتاده باشد، ولی نباید با تضعیف وسیاه نمایی، جایگاه این نهاد برآمده ازقانون اساسی در تعیین صلاحیت‌ها مورد هجمه قرارگیرد.
اگر درفتنه 88 حمایت داهیانه مقام معظم رهبری ازشورای نگهبان نبود،وتفسیر کنندگان به رای با برداشت های غلط ازنظارت استصوابی میدان داری میکردند مشخص نبودچه خسارت های بزرگی به نظام وکشور وارد می شد.دوست داران انقلاب اسلامی نسبت به آراء شورای نگهبان اطمینان دارندچون ترکیب این شورانمی تواند ازجاده تقوی خارج شودولی عده ای ناآگاهانه درمورداعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت افرادمخالفت می کنندو افرادی باتوهین کلیت این شورا وعملکردش را زیرسوال می برندکه دراین گونه موارد ریاست محترم جمهور،رئیس مجلس وریاست قوه قضائیه وظیفه دارند درمقابل مغرضین بایستند وازجایگاه والای شورا پاسداری کنند.
اگر قرار باشد به صرف ادعا،نتایج صلاحیت افرادوصحت انتخابات که ازوظایف شورای نگهبان است مورد خدشه وهجمه قرارگیرد،اصل اسلامیت واصل انتخابات زیرسوال قرارخواهدگرفت. این همان نکته کلیدی است که بود ونبود نظام وابسته به آن است.براساس اصل 99قانون اساسی « شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را به عهده دارد.»نظارت مزبور طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی استصوابی،عام ومطلق است.برخی با تمثیل های ناصواب ،جایگاه نظارتی شورای نگهبان را به چشم مصنوعی تنزل می دهندوحال آنکه چشم وقتی وظیفه اش را انجام می دهدکه بصیر باشدوبتواندمسیرصواب وناصواب رانشان دهد.
شورای نگهبان درعمل ثابت کرده دراعلام نتایج احراز صلاحیت هافراجناحی بوده ودرآزمونهای انتخابات تحت تاثیرهیچ حزب وجناحی واقع نشده وبا نهایت دقت وظایف ملی واسلامی خود را انجام داده است.
مهدی علی اکبری

روند شکل گیری شورای انقلاب اسلامی

20090306144645c200-keyhan

یادداشت:
روند شکل گیری شورای انقلاب اسلامی

به گزارش منشور خواف ،درگرماگرم روزهای منتهی به بهارانقلاب اسلامی درسال۱۳۵۷،نیازبه یک شورای سیاستگذاری به شدت احساس می شد.شهید مطهری درسفری به پاریس ضرورت تشکیل شورای انقلاب را باامام مطرح کرد.

حضرت امام با استقبال ازاین پیشنهاددر۲۲دیماه ۱۳۵۷،دستورشکل گیری شورایی بنام شورای انقلاب صادرکردند.درفرازی ازاین فرمان براسلامی بودن وترکیب اعضای متعهد شوراتصریح شد:« در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام شورای انقلاب اسلامی، مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق، موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد.

این شورا وظیفه داشت امورمعین و مشخصی رابه سرانجام برسانداز جمله ایجادشرایط تاسیس دولت انتقالی ،مجلس موسسان وانجام انتخابات بود.

هسته اولیه این شورا توسط شهیدبهشتی،شهید مطهری،موسوی اردبیلی،شهید باهنر،آیه الله خامنه ای،آیه الله مهدوی کنی وچندنفر دیگرتشکیل شد وبعدازانقلاب اسلامی وتشکیل دولت موقت عده ای ازوابستگان به نهضت آزادی واعضای جبهه ملی همچون مهندس مهدی بازرگان ودکتر یدالله سحابی وآیه الله طالقانی وحبیب الله پیمان و…ازدیگر افرادی بودند که به این شوراپیوستند.

ازتصمیمات عمده شورا،معرفی مهندس بازرگان به عنوان رئیس دولت موقت،سامان دهی به دادگاههای انقلاب،تصویب اساسنامه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،تدوین آیین نامه مجلس خبرگان وبرگزاری انتخابات مجلس وریاست جمهوری  ورفراندوم نظام جمهوری اسلامی بود.

باانجام حرکت انقلابی دانشجویان پیرو خط امام وتسخیر سفارت آمریکاوروشن شدن ماهیت جاسوسی این سفارت،مهندس بازرگان مخالفت خود را با این حرکت انجام داد واستعفا دادکه مورد پذیرش حضرت امام (ره)قرارگرفت.

پس ازاین رخداد برخی ازاعضای دولت موقت درشورای انقلاب ادغام شدندوتفکیک وظایف جدیدی بین اعضا برای اداره امورکشورصورت پذیرفت.تصویب قانون اساسی وبرگزاری اولین انتخابات ریاست جمهوری ومجلس ازجمله آخرین اقدامات این شورا بود.این شورا در۲۶تیرماه۵۹به کارخودش پایان داد.

مهدی علی اکبری/

اانتهای پیام/


استاندارخراسان رضوی: تکمیل فرودگاه گناباد برای استان اهمیت راهبردی دارد

ContentImages_96754

با حضور استاندار خراسان رضوی وحجه الاسلام دکتر رجایی جلسه ی شورای اداری شهرستان گناباد برگزار شد. علی رضا رشیدیان در این جلسه با اشاره به ظرفیت های علمی، فرهنگی، صنعتی،گردشگری و خدماتی گناباد، اظهار داشت: وجود ۱۰ هزار دانشجو در ۱۵۰ رشته ی تحصیلی و ۱۲ مرکز آموزش عالی و چهار حوزه ی علمیه فعال، این شهرستان را به یک نقطه ی فرهنگی تبدیل کرده است.

وی وجود قنات های تارخی و کهن از جمله قنات قصبه را نشان از درایت و هوشیاری مردم این دیار دانست و افزود: ساکنان این منطقه در سالیان گذشته توانستند با استفاده از دانش بومی بر خشکسالی فائق آمده و در حوزه دامداری و کشاورزی به پیشرفت های قابل توجهی دست یابند.
استاندار خراسان رضوی، کم آبی را یکی از چالش های مهم کشور و استان برشمرد و گفت: علی رغم تمام محدودیت های بودجه ای، دولت ۸۲ میلیارد تومان برای اجرای پروژه های آبی و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای اصلاح روش های آبیاری در استان اختصاص داده است.
رشیدیان با بیان این که مصرف بیش از ۹۰ درصد آب مربوط به بخش کشاورزی است؛ بر لزوم مکانیزه کردن کشاورزی، اجرای روش های نوین آبیاری، اصلاح بذر و توسعه ی کشت های گلخانه ای، تاکید کرد.
وی صنعت گناباد را قابل توسعه و گسترش دانست و تصریح کرد: باید از طریق پرداخت تسهیلات و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی شهرستان، بتوانیم بخش تولید را پویا تر کنیم.
استاندار خراسان رضوی گفت: ظرفیت های گردشگری فروانی در این شهرستان وجود دارد که باید از آن ها به نحو شایسته و مطلوبی استفاده شود و در همین راستا تامین زیر ساخت های آن با جدیت دنبال می شود.
رشیدیان رسیدگی به محورهای منتهی به شهرستان از جمله گناباد – بجستان، گناباد- خواف و دوغارون را از جمله مواردی دانست که در رونق گردشگری و اشتغال منطقه تاثیر به سزایی دارد.
وی با بیان این که گناباد در منطقه ی میانی مرزهای شرقی قرار دارد، گفت: تکمیل فرودگاه گناباد برای استان اهمیت راهبردی دارد.
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تسلیت شهادت آیت الله شیخ نمر باقر النمر، گفت: خون به ناحق ریخته شده ی این شهید والا مقام تدوام بخش آزادی و عدالت جویی در منطقه به ویژه در عربستان و حجاز خواهد بود.
رشیدیان با اشاره به سطح گسترده ی اعتراضات جهانی به این اقدام غیر انسانی دولت سعودی، تصریح کرد: سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری در مقابل این اقدام غیرانسانی سکوت اختیار کردند در حالی که مردم عدالت جو در برابر شهادت این شخصیت برابری خواه از پاننشستند.
وی اقدام دولت عربستان در قطع روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران را یک اقدام مذبوحانه دانست و اظهار داشت: دولت مردان عربستان با غوغاسالاری درصدد سرپوش گذاشتن بر این جنایت بی رحمانه خود هستند.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر لزوم رعایت قوانین و عدم انجام اقدامات تخریبی در حرکت های اعتراضی، گفت: دستگاه های اجرایی تمام تلاش خود را برای هدایت حرکت های اعتراضی در مسیرهای قانونی به کار بردند.
رشیدیان در ادامه با بیان اینکه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت های اجرایی با اتکا بر دو اصل رعایت قانون و بی طرفی به اتمام رسیده، اظهار داشت: ثبت نام گسترده کاندیداها از بین گروه ها و جناح های سیاسی مختلف نشان از تحقق اصل مردم سالاری دینی در انتخابات دارد.
وی با اشاره به همراهی دولت و ملت که اصل اساسی تحقق قدرت بی بدیل نظام جمهوری اسلامی، افزود: با حضور مقام معظم رهبری در راس نظام شاهد اقتدار بیش از پیش دولت، ملت و کشور هستیم.
استاندار خراسان رضوی از توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی در تدوین برنامه های دولت در سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه به عنوان یک نقطه ی قوت یاد و خاطرنشان کرد: دولت فرمانده اصلی اجرای این سیاست ها در جامعه است و در استان با تکیه براین سیاست ها برنامه ها تدوین شده است.
رشیدیان تصریح کرد: دهه فجر مهمترین مناسبت پیش رو است، که باید زمینه حضور پرشور تمامی گروه ها و جناح ها در آن فراهم شده و زمینه افتتاح پروژه ها برای تحقق هرچه بیشتر همدلی و همزبانی دولت و ملت فراهم شود.
گفتنی است؛ در این جلسه مقرر شد از محل اعتبارات استانی برای پیشرفت پروژه های شهرهای کاخک و بیدخت در حد مقدور، مساعدت شود.

تقویت همدلی و همزبانی دولت و ملت، انسجام بیشتر کارگزان در ارائه خدمت را به دنبال دارد

ContentImages_96758

استاندار خراسان رضوی ضمن حضور در امامزاده سلطان محمد عابد کاخک، زیارت این امام زاده ی واجب التعظیم و ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام، در جمع مردم شهر سخنرانی کرد. علی رضا رشیدیان در این اجتماع مردمی در محل امامزاده سلطان محمد عابد کاخک شهرستان گناباد، ضمن تسلیت شهادت آیت الله شیخ نمر باقر النمر، گفت: دولت مردان عربستان با غوغاسالاری درصدد سرپوش گذاشتن بر این جنایت بی رحمانه خود هستند.

وی افزود: خون به ناحق ریخته شده ی این شهید والا مقام تدوام بخش آزادی و عدالت جویی در منطقه به ویژه در عربستان خواهد بود و به فرموده ی مقام معظم رهبری گریبانگیر آنان می شود.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر نقش بی بدیل همراهی دولت و ملت در تحقق قدرت نظام مقدس جمهوری اسلامی، افزود: تقویت همدلی و همزبانی در همه ی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باعث انسجام بیشتر کارگزان در ارائه ی خدمت به مردم می شود.
رشیدیان تاکید کرد: رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی در دوران مختلف اعم از ایام مبارزه با حکومت ستمشاهی، دفاع مقدس و مراحل بعد از آن و تا کنون همین وحدت کلمه و اتحاد و همدلی بوده است.
وی با اشاره به انتخابات اسفند ماه و اهمیت مشارکت گسترده ی مردم در آن تصریح کرد: ثبت نام گسترده ی داوطلبان از بین گروه ها و جناح های سیاسی مختلف، نشان از تحقق اصل مردم سالاری دینی دارد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به مشکل کم آبی در گناباد و اقصی نقاط استان، اظهار داشت: علی رغم تمام مشکلات مالی که دولت با آن مواجه است؛ هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرا و توسعه ی کشت های گلخانه ای و یک میلیارد تومان نیز به منظور مکانیزه کردن کشاورزی به این شهرستان اختصاص داده است.
رشیدیان با بیان این که مصرف بیش از ۹۰ درصد آب مربوط به بخش کشاورزی است؛ بر لزوم مکانیزه کردن کشاورزی، اجرای روش های نوین آبیاری، اصلاح بذر و توسعه ی کشت های گلخانه ای، تاکید کرد.
وی تدوین طرح جامع مقابله با کم آبی در شهرستان را اقدامی شایسته در راستای استفاده ی بهینه از منابع آب ذکر کرد و گفت: باید برای اجرایی شدن آن اقدام شود.
استاندار خراسان رضوی از اهتمام دولت در توزیع متوازن امکانات و رسیدگی به مناطق روستایی خبر داد و افزود: در همین راستا پرداخت تسهیلات در قالب تعاونی های توسعه ی روستایی و اعطای وام کم بهره به کارآفرینانی که مدد جویان تحت پوشش کمیته ی امداد را به کار گیرند؛ در حال اجرا است.
رشیدیان با بیان این که برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که به سمت مهاجرت معکوس پیش برویم؛ تصریح کرد: رسیدگی به روستاها از بروز معضل حاشیه نشینی جلوگیری می کند.
شایان ذکر است؛ استاندار خراسان رضوی در سفر قبلی خود به شهرستان گناباد به دلیل متراکم بودن برنامه ها، توفیق حضور در جمع مردم کاخک را نداشت که دیداردر این مرحله، پیرو قول مساعد وی در سفر قبلی، صورت گرفت.
گفتنی است؛ پایان بخش برنامه های سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان گناباد، بازدید از روند اجرایی احداث کارخانه ی تولید کاشی و سرامیک و همچنین واحد تولیدی نوشابه ی آلوئه ورا بودکه درمعیت دکتررجایی نماینده مردم شریف گناباد وبجستان وسایرمسئولین استانی وشهرستانی انجام پذیرفت.

در پی شهادت شیخ نمر،

اجتماع شهادت شیخ نمر (13)
در پی شهادت شیخ نمر،

در پی شهادت آیت الله شهید نمر باقر النمر، فریاد مرگ بر آل سعود طلاب و مردم گناباد طنین انداز شد.

به گزارش ندای گناباد، اجتماع اعتراض آمیز طلاب و مردم گناباد صبح امروز (یکشنبه) در محل حوزه علمیه امام رضا (ع) و با حضور طلاب و جمعی از مسئولین گناباد برگزار شد.

انتهای پیام/

9دی

مرگ بر آمریکا
یادداشت:

۹دی متعلق به یک جناح نیست و ملت در این روز یک صدا، مرگ بر آمریکا را فریاد خواهند زد و بر مبنای منطق قرآنی، منافقین را به دوستی برنخواهند گزید که «هم العدو فاحذرهم قاتلهم الله».

به گزارش ندای گناباد، مشهوراست که گذشته چراغ راه آینده است. درتاریخ اسلام کسانی بودند که در سپاه پیامبر(ص) سیف الاسلام شدند و تا پای شهادت پیش رفتند لکن به خاطر وابستگی به مطامع دنیوی و بدعت ها، عاقبت به خیرنشدند و پس از رحلت نبی مکرم (ص) به مقابله با امام علی (ع) پرداختند و نفاقی بنا کردند که تنها بعد از پنجاه سال از رحلت خاتم الانبیا (ص) فاجعه خونین دهم محرم سال ۶۱ه.ق را رقم زدند.

تاریخ صدر اسلام درس های ارزشمندی را پیش روی هر مسلمان انقلابی قرارمی دهد؛ به واسطه غفلت ازغدیر، عاشورا به وجود آمد و امروز ملت به واسطه درس آموزی از مکتب عاشورا، در وفاداری به ولایت، آگاهانه می ایستند و برای دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و صیانت از خون شهدای صدر اسلام تاکنون با شناخت دقیق لحظه نیاز، حماسه ۹دی را می آفریند.

تحرکات شیطانی و تمایلات نفسانی قبل از انتخابات ۲۲خرداد۸۸ با اسم رمز تقلب آغاز شد و به مدت ۸ ماه تداوم پیدا کرد و نفاق داخلی بازیچه استکبار آمریکایی، انگلیسی وصهیونیستی شد و آنها را امیدوار کرد که ضمن تضعیف نظام ولایی، سرعت یک جهش تاریخی را که با مشارکت ۸۵ درصدی حضور ملت در انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد، از ما بگیرد.

به مدد ولی خدا و بصیرت ملت، نصرت الهی در یوم الله ۹دی باریدن گرفت. ۹دی۸۸ در میدان انقلاب دادگاهی تشکیل شد به وسعت وجدان عمومی یک ملت که دست دزدان حق الناس را قطع کرد. آنها با شگرد خشونت می خواستند آراء ملت را بدزدند و اعتماد ملت به ولایت فقیه را از بین ببرند که نقشه  آنان نقش برآب شد.

در تقویم انقلاب ما روزهای خدایی آفریده شده که در حکم علم و نشانه هستند و برای همیشه در تاریخ ماندگارشدند. نهم دی از جنس ۲۲بهمن، ۱۳آبان و ۳ خرداد است و این روزها باید حفظ شوند تا راه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را گم نکنیم. ما برای مصون ماندن از فتنه های حال و آینده، نیازمند حفظ این روزها در تراز ملی هستیم. ۹دی متعلق به یک جناح نیست و ملت در این روز یک صدا، مرگ بر آمریکا را فریاد خواهند زد و بر مبنای منطق قرآنی، منافقین را به دوستی برنخواهند گزید که «هم العدو فاحذرهم قاتلهم الله».

مهدی علی اکبری