دفترمشق های سیاست وفرهنگ

دفترمشق های سیاست وفرهنگ

این وبلاگ به منظورتبادل نظربا علاقه مندان به حوزه سیاست وفرهنگ راه اندازی شده است .مهدی علی اکبری
دفترمشق های سیاست وفرهنگ

دفترمشق های سیاست وفرهنگ

این وبلاگ به منظورتبادل نظربا علاقه مندان به حوزه سیاست وفرهنگ راه اندازی شده است .مهدی علی اکبری

پیام آیه الله نوری همدانی به همایش ملی عرفان اسلامی درآموزه های رضوی


به گزارش ایرنا، آیت الله حسین نوری همدانی در این پیام که توسط حجت الاسلام رضا مدنی مدیر حوزه علمیه گناباد و امام جمعه شهر خضری قرائت شد، گفت :عرفان ناب اسلامی هرگز با صوفیگری ارتباط ندارد که متأسفانه در نوشته ها و تصنیف های بسیار، عرفان را با تصوف همدوش و مخلوط نموده اند.

وی افزود: باید توجه داشت که تصوف یک طریقه باطل است و فرقه های متعدد صوفیه همگی راه باطل را در پیش گرفته اند و اسلام ناب جوشان و خروشان و حماسه ساز را در خرقه و چله نشینی و ... عبادت های من درآوردی که جز بدعت و رکود و خمود و خیال، حاصلی ندارد، خلاصه نموده اند، اهل بیت علیه السلام از آن بیزاری جسته و از این بدعت مذمت نموده اند.

این مرجع تقلید در این پیام اظهارداشت : باید توجه داشته باشیم که عرفای اسلام چه درعرفان نظری و چه درعرفان عملی راهکار و برنامه خود را از قرآن کریم و سنت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و فرهنگ اهل بیت عصمت علیه السلام گرفته اند.

بر پایه این گزارش : رییس دانشگاه آزاد اسلامی گناباد و رییس همایش ملی عرفان اسلامی در آموزهای رضوی نیز در ادامه گفت: شناخت و معرفت عمیق و قلبی نسبت به آموزه های امام رضا (ع)، راهکاری بس شایسته برای اندیشه امروزی است که بتواند در میان نحله های گونه گون و متنوع زیستن، مسیری قابل اتکاء و اعتماد بیابد و به سمت و سوی صلاح و رستگاری گام بردارد.

سید حسین مجتبوی افزود: آموزه هایی که از فرمایشات و روش زندگی امام رضا (ع) به ما رسیده است، همگی مشحون از معرفت های ناب الهی است، همان هایی که وعدهی آن را حضرت ختمی مرتبت (ص) به عنوان خاندان عترت و طهارت به پیروان راستینش داده بودند.

وی اظهار داشت : عرفان، یکی از چهار برداشتی است که تفکر اندیشه ور دوران معاصر در تقسیم بندی جهان بینی ها بدان اشاره نموده است، این چهار دیدگاه شامل برداشت های عقلی، نقلی، تجربی و شهودی است .

وی افزود : عرفان نتیجه نگره شهودی است ، این شیوه دسته بندی کردن باعث آن شده است که پیروان هر نحله، ره به خطا بپیمایند و گاه سر از ناکجا آباد درآورند.

وی ادامه داد: در آموزه های ناب ائمه اطهار، هریک از این روش ها به حد نیاز در شیوه تفکر آنان به چشم می خورد و هیچگونه محمل فکری عاری از این عناصر نداریم ، به عبارت دیگر در روش زندگی و فرمایشات ائمه هدی، هر یک از این چهار عنصر را به عنوان بخشی از روش نگرشی ایشان مشاهده می کنیم و تعادلی کامل در آن می بینیم.

وی گفت: اینجاست که عرفان به تمام معنی، جایگاه خود را می یابد، یعنی منطبق با الهامات الوهیتی و دریافت های مبتنی بر القائات معصومین (ع) براساس شهود باطنی به منصه ظهور می رسد و مورد تأیید دین مبین اسلام می باشد.

نماینده مردم شهرستانهای گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت : بر خلاف بعضی از تصورات ،عرفان اسلامی به معنای گوشه نشینی و عزلت نشینی نیست.

محمد رجایی افزود : حضرت علی (ع) به عنوان یک عارف به تمام معنا هرگز از مسایل اجتماعی دور نبودند بلکه فعال ترین فرد بودند ، امام خمینی(ره) نیز که از تمام ویژگی های یک عارف واقعی بر خوردار بودند در عرصه اجتماعی آن طور عمل کردند که دنیا تکان خورد.

وی گفت : عرفان اسلامی آن گونه که هست را باید در گفتار و زندگی اهل بیت(ع) جستجو کرد و متوجه گرداب عرفانهای کاذب بود.

فرماندار گناباد نیز در این همایش گفت : بعضی ها قرائت های متفاوتی با روایت اصیل مبتنی بر توحید را به نام عرفان ارایه می دهند که باید این جریان ها را شناخت.

محمد صفایی با معرفی علامه بهلول گنابادی به عنوان یک عارف اصیل ، افزود : مقام معظم رهبری بیست و سه صفت را برای ایشان بر شمردند که نشان دهنده عظمت روحی و عرفانی این شخصیت است.

یک استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت : امام هشتم با لقب ˈقبله هفتمˈ نمونه کامل یک عارفی است که مقرب ترین افراد باید وادی قرب را پشت سر ایشان طی کنند.

حجت الاسلام علی شیخ الاسلامی افزود: امام رضا (ع) دارای دو لقب هستند یکی از آنها عالم آل محمد(ص) است که بر مقام علمی ایشان دلالت دارد و دیگری قبله هفتم که از جنبه عرفانی شخصیت آن حضرت حکایت دارد و نشان دهنده آن است که آن حضرت تمامی مراتب قرب را پیموده است.

وی با اشاره به راههای شناخت خداوند و حقیقت گفت : علم ،فلسفه ،عرفان و هنر ابزارهایی هستند که به انسان در مسیر رسیدن به حقیقت کمک می کنند.

وی گفت : تکیه گاه علم مشاهده و آزمون است ،فلسفه ساحت استدلال و برهان را زمینه شناخت قرار می دهد و هنر برای فرا گیری و فرا بخشی از ذوق و عاطفه کمک می گیرد ، عرفان نیز تکیه گاهش بر قلب است.

وی یاد خدا را در تقرب الهی مهم دانست و افزود : به یاد خدا بودن و بالاتر در خدا بودن نهایت عبودیت است به یاد خدا بودن ذکر مومن است ولی در یاد خدا بودن یادآوری خداوند از مومن است که شیرین ترین مقام برای یک عارف الهی می باشد.

در حاشیه همایش ملی عرفان اسلامی و آموزه های رضوی همچنین نمایشگاه کتاب و کارگاه عملی نقاش با موضوع آموزه های رضوی دایر شد و 20 نفر از اعضای انجمن هنر های تجسمی این شهرستان تصاویری از آموزه های رضوی را به تصویری کشیده اند.

نخستین همایش عرفان در آموزه های رضوی با هدف بازکاوی اندیشه های عرفانی در حکمت ثامن الائمه (ع)، دریافت نظریه های عرفانی در سخنان آن حضرت و سلوک عملی ایشان در مواجهه با مسائل پیرامونی به عنوان عرفان عملی، شناسایی نقش امام رئوف در اعتلای اندیشه های اصیل عرفانی و یافتن جایگاه ولایت در فرمایشات ایشان به مدت یک روز در گناباد برگزار شد.

طبق اعلام دبیر همایش، 160 مقاله در مورد سیره رضوی به این همایش رسید مهدی علی اکبری درادامه گفت: 40 مقاله مورد تأیید علمی قرار گرفت و ازاین تعداد20مقاله به تشخیص هیأت داوران درکتاب مقالات برگزیده به چاپ رسید و12 مقاله برای ارایه به شکل پوستر، معرفی گردید.

تاکیدعرفان اسلامی برفعالیت اجتماعی

نخستین همایش ملی عرفان اسلامی در آموزه های رضوی با قرائت پیام آیت ا... العظمی «نوری همدانی» در دانشگاه آزاد اسلامی گناباد بر گزار شد. به گزارش خراسان در آغاز این همایش یک روزه که با حضور چهره های علمی، دینی و حوزوی سراسر کشور در تالار علامه بهلول این دانشگاه، برگزار شد، در بخشی از این پیام آمده است: باید توجه داشته باشیم که عرفای اسلام چه در عرفان نظری و چه در عرفان علمی، راهکار و برنامه خود را از قرآن کریم و سنت حضرت پیامبر(ص) و فرهنگ اهل بیت (ع) گرفته اند و در دعاهایی که از ائمه معصومین(ع) رسیده است شواهد و مطالب فراوانی برای آنچه عرفای اسلامی می گویند، وجود دارد که عرفای اسلام بر آن اساس حرکت کرده اند. دومین پیامی که در این همایش


نماینده شهرستان های گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی درمراسم افتتاحیه اولین همایش ملی عرفان اسلامی درآموزه های رضوی گفت: معرفی عرفان حقیقی از دیدگاه اسلام مهم ترین اصلی است که در این همایش باید به دنبال آن باشیم. حجت الاسلام دکتر محمد رجایی افزود : گاهی اوقات وقتی بحث از عرفان و عارف می شود در ذهن برخی افراد گوشه گیری و عزلت نشینی و دوری از فعالیت های اجتماعی تداعی می شود، در حالی که عرفانی که اسلام به دنبال آن است، بر فعالیت اجتماعی افراد تاکید دارد. وی حضرت امام علی(ع) را فعال ترین فرد در عرصه های اجتماعی و سیاسی دانست و گفت : این امام بزرگوار که هیچ چیزی برای خود نمی خواست، حکومت را از لنگه کفشی بی ارزش تر دانست مگر اینکه در آن حکومت حق مردم به خوبی ادا شود. رجایی خاطر نشان کرد : امام راحل یکی از عرفای بزرگ قرن بودند که با انقلابشان دنیا را متحول کردند. ایشان لحظه ای درد مردم را فراموش نکردند و ارزش های والای انقلابی اسلامی را در جامعه احیا کردند.

دبیرهمایش ملی عرفان اسلامی نیز با توجه به اهمیت آموزه های ارزشمند حضرت علی بن موسی الرضا عالم آل محمد(ع) در موضوع عرفان اسلامی و تأثیر آن در حیات فردی و اجتماعی،گفت : محورهای این همایش شامل عرفان نظری در آموزه های رضوی، عرفان عملی در آموزه های رضوی، اسرار عبادت در آموزه های امام رضا(ع)، تأثیرپذیری دو مکتب بغداد و خراسان از آموزه های رضوی، اصول و مبانی عرفان اسلامی در آموزه های رضوی و ولایت و مهدویت در عرفان اسلامی با تأکید بر آموزه های رضوی بوده است. علی اکبری، حضور و مشارکت سازنده مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور در این همایش را از ویژگی های همایش عرفان اسلامی در آموزه های رضوی اعلام کرد.