دفترمشق های سیاست وفرهنگ

دفترمشق های سیاست وفرهنگ

این وبلاگ به منظورتبادل نظربا علاقه مندان به حوزه سیاست وفرهنگ راه اندازی شده است .مهدی علی اکبری
دفترمشق های سیاست وفرهنگ

دفترمشق های سیاست وفرهنگ

این وبلاگ به منظورتبادل نظربا علاقه مندان به حوزه سیاست وفرهنگ راه اندازی شده است .مهدی علی اکبری

شکست راهبردهای آمریکایی باپیروزی انقلاب اسلامی

یادداشت؛

شکست راهبردهای آمریکایی با پیروزی انقلاب اسلامی

یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این انقلاب، نقش بر آب شدن راهبردهای آمریکایی توسط امام(ره) و امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای گناباد، انقلاب اسلامی عصیان و طغیان ملت ایران بود ضد ظلم پادشاهی و نفوذ آمریکایی برای ایجاد نظمی با پشتوانه مردمی و رهبری ولایت‌فقیه. قبل از انقلاب یکی از مطالبات مهم امام(ره) و انقلابیون تلاش جهت تغییر بنیادین در ساختار حاکمیتی، اقتصادی و فرهنگی کشور بود و با تحقق انقلاب اسلامی در بهمن 57 حاکمیت استبدادی ساقط شد و به تعبیر دقیق‌تر محصول کار آمریکا و انگلیس از بین رفت، ملت ایران برای بازیابی عزت ملی و کسب استقلال، دست رد بر سینه حاکمان پست پهلوی زدند، مزدورانی که با جانب‌داری از انگلیس و آمریکا نه هویت ملی را می‌فهمیدند و نه عزت و استقلال ایران را.

با انقلاب حاکمیت شاهنشاهی ساقط شد ولی بی‌نظمی اوضاع اقتصادی کشور که یک سال قبل از بهمن57 شروع‌شده بود، باعث تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و فرار سرمایه‌ها از کشور و بروز فشارهای تورمی، بیکاری و رکود اقتصادی در اغلب بخش‌ها شد. عدم تجربه مدیریتی، نبود نظارت، تعدد مراکز تصمیم‌گیری و نظریات متفاوت درباره حقوق مالکیت، ملی کردن بانک‌ها و نقش دولت در اقتصاد و...شرایط اقتصادی را برای تصمیم اصولی با مشکل مواجه ساخت و به‌این‌ترتیب مدیریت تازه‌کار، زمینه‌ساز دولتی شدن اقتصاد شد و این در حالی بود که قانون اساسی بخش‌های خصوصی و تعاونی را هم پیش‌بینی کرده بود.

سال 59 با چراغ سبز آمریکا صدام به خاک ایران تجاوز کرد و فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ و کاهش درآمدهای ارزی دولت را به‌جای برنامه‌ریزی به برنامه روزی واداشت و این روند تقریباً تا پایان جنگ ادامه داشت و امکان انقلاب اقتصادی را از ما گرفت و طی سال‌های بعد وابستگی نفتی، مدیریت سنتی در بخش صنایع و کشاورزی و خدمات ادامه پیدا کرد و نهادهای انقلابی همچون جهاد سازندگی با مدیریت جهادی توانست نمونه‌ای روشن از انقلاب اسلامی برای ایجاد عدالت اجتماعی با انجام پروژه‌هایی مثل تأمین راه روستایی، آب، برق و حمام ترسیم کند.

ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال‌های بعد طعم خدمت بی‌منت و ایجاد مشاغل پایدار را از ملت به‌ویژه روستائیان گرفت و درنتیجه مهاجرت گسترده روستائیان به شهرها یکی از عوارض این تصمیم غیرانقلابی بود. تعیین مدیران بانکی توسط دولت و ضعف نظارت، زمینه فساد و اختلاس‌های کلان و دریافت حقوق‌ها و وام‌های نامتعارف را در سال‌های بعد فراهم کرد.

در بهار سال59 به‌منظور ایجاد تحول در نظام دانشگاهی جنبشی تحت عنوان انقلاب فرهنگی که منجر به تعطیلی دانشگاه‌ها شد، شکل گرفت ولی خروجی کار این شورا، منجر به تحقق خواسته امام(ره) نشد. البته درکلان، انقلاب توانست با هویت بخشی مستقل ملی و ایجاد آشتی بین دانشگاه و بدنه مردم، فرهنگ وابستگی را که در دوره پهلوی نهادینه‌شده بود، از بین ببرد. سؤالی که اینک در باب دانشگاه مطرح می‌شود این است که آیا دانشگاه توانسته است بعد از قریب به چهار دهه از انقلاب دین خود را نسبت به انقلاب ادا کند؟ قطعاً تفاوت بین انتظاری که از دانشگاه امروز هست و آنچه باید باشد زیاد است.

نقش استاد و دانشجوی انقلابی در تولید علم و مبارزه با فساد چه درزمینهٔ پدیده‌ها و چه ریشه‌ها می‌تواند نقش بی‌بدیلی باشد. دانشجو باید با روشنگری به هنگام و هوشمندانه، موج منکران فساد و مبالغه گران فساد را در راستای تبیین واقعیات برای شناساندن متخلفین به مردم و سپردن آن‌ها به دستگاه عدالت، انجام‌وظیفه کند.

انقلاب حق دارد از دانشگاه و حوزه‌های علمیه مطالبه گری کند. امروز مسئول پرورش انسان‌های دین‌مدار، روحانیت و حوزه انقلابی است. آیا مدیریت حوزه تاکنون توانسته است با ارائه آماری روشن خدمات ارزنده خود را در شهرها و روستاها به مردم معرفی کند؟ آیا یافتن ضعف‌های حوزه منجر به پیدا کردن راه‌حل‌ها و حمایت‌های بیشتر مادی و معنوی مردم نخواهد شد؟ آیا وحدت حوزه و دانشگاه همچنان باید به‌عنوان یک روز تقویمی باقی بماند؟

برخلاف القاء دستگاه‌های تبلیغاتی نظام سلطه مبنی بر پایان عمر انقلاب‌های بر پایه دین، معنویت و اسلام، انقلاب اسلامی ایران به‌واسطه اصالت و صحتی که دارد همیشگی خواهد شد و نشانه این حیات، بالندگی و نیرومندی انقلاب، تلاش بی‌وقفه آمریکا برای تحریم‌های همه‌جانبه و به‌زانو درآوردن انقلاب اسلامی است.

این انقلاب مرزهای داخلی را درنوردیده و ایده عدالت‌خواهی، آزادی‌خواهی و استقلال‌خواهی ملت ایران در عراق، سوریه، بحرین، یمن، لبنان و فلسطین و... پایه‌های نظام سلطه را در آمریکا و اروپا به لرزه انداخته است. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای این انقلاب، نقش بر آب شدن راهبردهای آمریکایی توسط امام(ره) و امام خامنه‌ای (حفظه الله تعالی)است. البته طیف ناآگاه و بعضاً خناس، سوء مدیریت‌ها وندانم کاری‌ها را به‌پای اسلام و رهبر می‌نویسند ولی پرواضح است که کار رهبر مدیریت اجرایی نیست. رهبری با مدیریت هوشمندانه و حکیمانه توانسته است انقلاب را از فتنه‌هایی همچون خطر لیبرال‌ها، جنگ تحمیلی، نفاق، تکفیر وداعش و...  به‌سلامت عبور دهد و با روشنگری به هنگام و بسیج افکار عمومی و مطالبه از دستگاه‌های اجرایی نقاط قوت و ضعف را به مردم و مسئولان نشان دهد و ساحل امنی در جهان و منطقه ایجاد کند و برای تحقق منویات امام(ره) و رهبری، انقلابی بودن رمز عبور از مشکلات و تحقق پیشرفت ایران اسلامی خواهد بود.

مهدی علی‌اکبری

انتهای پیام/

بیناترین مردم

حدیث و آیات : بیناترین مردم

الإمامُ علیٌّ علیه السلام :أبْصَرُ النّاسِ مَن أبْصَرَ عُیوبَهُ و أقْلَعَ عن ذُنوبِهِ .حدیث

امام على علیه السلام :بیناترین مردم کسى است که عیبهاى خود را ببیند و از گناهان خویش دست شوید.